Prezentacji produktu w sklepie internetowym
O jakich ważnych elementach należy pamiętać, jeśli chcemy dobrze zaprezentować produkt w Internecie.
Nazwa produktu
Przy opisywaniu niniejszego zagadnienia musimy zacząć od nazwy produktu. Niby taka prosta rzecz, jednak może przysporzyć Wam problemów w przyszłości, jeśli na początku nie będzie dobrze przemyślana.
Po pierwsze należy określić, w jaki sposób produkty będą wprowadzane do sklepu internetowego. Na pewno zdarzy się sytuacja, w której ten sam produkt będzie występował w różnych wariantach np. kolorystycznych. Czy w związku z tym będziecie chcieli pokazać te warianty w oparciu o odrębne karty produktów, występujące obok siebie, czy jako jedną kartę produktu z wariantem podstawowym, która po uruchomieniu da klientowi możliwość wyboru wariantów dodatkowych.
Jeśli wybierzecie pierwsze z opisywanych rozwiązań zastanówcie się, czy w nazwie produktu nie powinna znaleźć się nazwa danego wariantu np. „T-shirt biały”. Może to ułatwić w przyszłości wyszukiwanie i sortowanie przez klienta produktów względem określonych cech. Wpisując w wyszukiwarce sklepu słowo „biały”, klient otrzyma w wynikach wyszukiwania wszystkie produkty w kolorze białym, a skoro takie właśnie słowo wpisuje, może to oznaczać, że jest zainteresowany zakupem produktu o konkretnej cesze.
Kolejnym aspektem związanym z nazewnictwem i wariantami produktów, są stany magazynowe i ewentualna ich integracja z programem magazynowo księgowym. Jeżeli taki już działa w firmie i są w nim wprowadzone produkty, dobrą praktyką jest zastosowanie takiego samego nazewnictwa produktów, również w sklepie internetowym.
Pamiętajcie, że nazwy produktów nie powinny być złożone i długie, ponieważ nie będą ładnie wyglądały i mogą nie zmieścić się na tzw. kaflu produktowym.
Zdjęcie produktu
W przypadku sklepu internetowego profesjonalnie wykonane, ładne i zachęcające do zakupu zdjęcia produktów odgrywają główną rolę. Należy pamiętać, że klienci bardzo często kupują oczami, a profesjonalne zdjęcia wpływają na odbiór całego sklepu. Im ładniejsze fotografie, tym sklep będzie budził większe zaufanie, co przełoży się na podejmowanie przez klientów decyzji zakupowych.
Na jakie dodatkowe parametry zdjęć produktowych należy zwrócić uwagę?
Waga zdjęcia jest parametrem, który będzie wpływał na szybkość uruchamiania się sklepu. Jeśli zdjęcia będą zbyt „ciężkie”, a Wasz klient nie będzie miał dostępu do szybkiego Internetu, sklep będzie uruchamiał się bardzo długo, co wpłynie na zniechęcenie klienta oraz na obniżenie oceny sklepu przez Google. Przyjęto, iż zdjęcie produktowe nie powinno mieć większej pojemności niż 100kB.
Rozmiar zdjęcia w pixelach będzie wynikał z oferty produktowej. Jeśli Wasz sklep będzie oferował produkty, które są kupowane ze względu na detale związane z ich wykonaniem należy pomyśleć o zdjęciach o większej rozdzielczości np. 1200x1200px. Jeśli natomiast sprzedajecie pospolite produkty znane szerszej rzeszy klientom zdjęcie o rozdzielczości 600x600px powinno w zupełności wystarczyć.
Ważne jest, aby wszystkie zamieszczone zdjęcia produktowe były jednolite. Oznacza to, że powinny być wykonane w takim samym układzie produktu, jeśli zdecydujecie się na zdjęcia bez tła, wtedy wszystkie powinny być wykonane w tej technice.
Zdjęcia powinny być opisane. Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać nazwie produktu, który jest na nim prezentowany. Będzie to miało w przyszłości wpływ na pozycjonowanie sklepu względem grafiki.
Opis produktu
Każdy produkt powinien posiadać opis, aby klient mógł zapoznać się z jego charakterystyką. Opis produktu nie musi być długi, ważne aby zawierał najważniejsze z punktu widzenia wykonania i użytkowania informacje na jego temat. W opisie produktu zalecane jest stosowanie tzw. fraz kluczowych z punktu widzenia pozycjonowania organicznego sklepu internetowego. Są to wyrażenia lub słowa, które potencjalni klienci wpisują w wyszukiwarce w chwili, gdy szukają wybranych produktów. Jeśli wpisywana przez nich fraza zostanie umieszczona przez Was w opisie produktu istnieje większe prawdopodobieństwo, iż w wynikach wyszukiwania pojawi się link do Waszego sklepu. Jeżeli będziecie sprzedawać produkty zaawansowane technologicznie w opisie również powinny pojawić się parametry techniczne tychże produktów. Możecie także dodać w karcie produktu katalog lub ulotkę do pobrania. Jeśli klient nie zdecyduje się na zakup od razu, mogą one po jakimś czasie przypomnieć mu o Waszym sklepie.
Produkty powiązane
Aby maksymalizować zyski generowane przez sklep internetowy należy zastanowić się nad uruchomieniem dodatkowych jego funkcjonalności. Do jednej z nich możemy zaliczyć funkcjonalność prezentacji produktów podobnych do danego produktu lub produktów powiązanych. Dzięki tej opcji po wejściu w kartę produktu, klient na samym jej dole będzie mógł zobaczyć produkty, które również będą mogły go zainteresować. Jeśli klient jest zainteresowany zakupem np. farby istnieje duże prawdopodobieństwo, iż będzie potrzebował do niej zakupić również pędzel. W tym przypadku, jeśli zaprezentujecie ofertę pędzli dostępnych w Waszym sklepie w karcie produktu farby jest szansa, że uda Wam się sprzedać 2 produkty zamiast jednego w jednym zamówieniu co wpłynie na wysokość osiągniętego zysku.
SEO
Ten magiczny skrót oznacza nie mniej nie więcej, jak pozycjonowanie organiczne Waszego sklepu w Internecie. Możecie za tą usługę zapłacić firmie, która zajmuje się tego typu usługami lub wykonać przynajmniej minimalną pracę we własnym zakresie, która będzie miała wpływ na pozycję Waszego sklepu w Internecie. Można to osiągnąć dzięki uzupełnieniu 2 ważnych informacji tzw. Title oraz Description.
Title oznacza tytuł zakładki, na której prezentowany jest Wasz produkt, kategoria lub inny opis. Wyświetla się on w wynikach wyszukiwania po wpisaniu w wyszukiwarce konkretnej frazy zamiast pełnego adresu sklepu internetowego. Informuje on użytkowników przeglądarki o treściach, jakie będzie mógł odnaleźć na danej stronie lub sklepie zanim jeszcze do niego wejdzie.
Description to rozszerzony w stosunku do Title opis, w którym możecie zamieścić najważniejsze informacje np. na temat sprzedawanego produktu lub Waszego sklepu. Ten opis jest podobnie jak Title również widoczny dla użytkowników przeglądarki Internetowej. Ważne jest aby w Title lub Description pojawiła się fraza kluczowa, po której użytkownik przeglądarki może poszukiwać Waszych usług. Jeśli tak się stanie zwiększy się prawdopodobieństwo natrafienia na Waszą ofertę.
Jak widać z powyższego opisu, przygotowanie oferty dla sklepu internetowego wiąże się z wieloma ważnymi aspektami. Należy poświęcić im jak największej staranności, aby nowo uruchomiony sklep internetowy, nie był kolejnym mało odwiedzanym adresem w Internecie, lecz narzędziem generującym zyski dla prowadzonego przedsiębiorstwa.